YAZARLARIMIZ
Evren Özmen
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
Bilirkişi
evrenozmen@ozmconsultancy.com
www.ozmconsultancy.com



Peak Games Satın Alması Sonrası Oyun Geliştiren Firmalara Verilen Destekler ile Vergisel İstisna ve Muafiyetlerin Değerlendirilmesi

Bilindiği üzere değeri bir milyar doları aşan start-up şirketlere unicorn ismi veriliyor. Bugüne kadar ülkemizden herhangi bir start-up şirket bu şekilde bir yatırım alarak bu sınırı aşamamıştı.

Ama artık bizim de gurur duyacağımız bir unicornumuz var. Amerika’lı mobil oyun şirketi Zynga, Türk oyun şirketi Peak’i 1.8 milyar dolar karşılığında satın almak için anlaşmaya vardığını açıkladı.

Son derece sevindirici bir haber olduğu muhakkak, peki ülkemize bu denli yüksek yatırım sokmayı başaran mobil oyun sektörüne, yeterince destek sağlanabiliyor mu ? 

Peak Games 2010 Yılında kurulmuş bir şirket. 2010 Yılından günümüze kadar mevzuat değişikliklerini, destekleri şöyle bir düşündüğümüzde inşaat sektörü ile oyun sektörünü sanırım yan yana bile koyamayız. Ama sınırlı sayıda vergi avantajı ve destek ile geldiği nokta muazzam.

Bir de vergisel muafiyet, istisnalar ve destekler ile önü açılsaydı kaç tane daha Peak games çıkarırdık insan düşünmeden edemiyor.

Bugün Türkiye’nin dört bir yanında küçüklü büyüklü kendilerine oyun studiosu ismini verdikleri ufak, tefek şirketler var. 

Bu şirketler ne bir Teknopark’a ne de serbest bölgeye girebilecek hacim ve yeterlilikte. 

Ellerindeki kısıtlı imkanlar ile geliştirdikleri mobil oyunları Appstore, Google play gibi platformlara yükleyerek Admob veya uygulama içi indirmeler nedeni ile gelir elde etmeye çalışıyorlar veya reklam bütçesi yüksek olan daha büyük studiolar tarafından oyunlarının daha fazla mecrada görünebilmesi için görece düşük rakamlara razı oluyorlar.

Peki Türkiye’de sayısı yüzlerce olan bu küçük oyun studiolarına herhangi bir vergi avantajı var mı ? 

Tam tersi, bir çok Admob geliri olan kişi bir kaç senedir vergi incelemesine çağırılıyor. Nedeni elde edilen gelirlerin süresinde beyan edilmemesi.

O zaman soralım, internet üzerinden çeşitli yollar ile gelir elde eden kişiler için anlaşılır bir rehber veya çalışma mevcut muydu ?

Maalesef Hayır. 

Vergilerini nasıl beyan etmeleri gerektiğini sade ve basit olarak göstermeyen kurumlarımız bu tip katma değerli üretim yapan kişiler için Daron Acemoğlu’nun da kitaplarında yazdığı üzere kapsayıcı mı oluyor yoksa dışlayıcı mı ?

Kamuoyunda internet üzerinden gelir elde eden herkesin Youtuberlar ile eşleştirilmesinden sanırım, mobil oyun geliştirilmesi gibi ucu bucağı olmayan bir sektöre içerik üreten arkadaşlar da aynı kefeye konuluyor.

Şu an internette oyun şirketi kurmak diye yazdığınızda Estonya resmi web sayfası çıkıyor ve Türk oyun geliştiricilerini çağırıyor. Sayfanın altına bakarsanız “Dijital Estonya Danışmanlık, E-Residency programının
lisanslı ve resmi servis sağlayıcısıdır”
ibaresini de görürsünüz.

Peki bu reklamın altında hangi yazı var derseniz, Türkiye’de Oyun Geliştirmek Neden Çok Riskli Bir İş? şeklinde aslında bazı konularda hak verdiğim sektörden bir arkadaşın yazmış olduğu yazı mevcut.

Şu an yolun başında olan bir çok oyun geliştirmeye çalışan kişinin karşısına yukarıda yazdığım yazılar, reklamlar çıkıyor. Bu akıl çelen, olumsuz yorumları aşıp hala Türkiye’de oyun şirketi kurmak istediğinde ise vergisel belirsizlikler karşısında duruyor. Halen oyun gelirlerinin yurt içi yurt dışı ayrımında net bir kriter yok. Özelgelerden hareket ediyoruz. Benim önerim ile bir çok kişi belli tarihlerde raporlarına zaman damgası vurmaya başladı.

Bu arada Ticaret bakanlığının Bilgisayar Oyunu/Mobil Uygulama Geliştirme Desteği ismi altında önemli destekleri mevcut. 

Ancak ararsanız siz bulabiliyorsunuz ve açıkcası sayfa baktığımda ben bile nasıl başvurulacağını çözemedim. Maalesef oyun şirketi kurmak isteyenlerin karşısına aradıkları anda çıkacak Estonya’nın yaptığı gibi bir reklam ve PR çalışmamız yok.

Şüphesiz ki katma değer üreten insan kaynağı bir ülkenin en önemli sermayesi. Gıda ürünlerinlerimize (baklava v.b.) başka ülkeler sahip çıkınca tepki gösterip, insan kaynağımızı bu kadar kolay elimizden alınmasını anlayamıyorum.

Umarım Peak Games satışı sayesinde kazanılan ivme kaybolmaz ve artarak devam eder.

Görüşmek üzere

05.06.2020

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Bu makale kaynak göstermeden yayınlanamaz. Kaynak gösterilse dahi, makale aktif link verilerek yayınlanabilir. Kaynak göstermeden ve aktif link vermeden yayınlayanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır.)

>> Duyurulardan haberdar olmak için E-Posta Listemize kayıt olun.

>> Uygulamalı Enflasyon Muhasebesi (171 Sayfa) Ücretsiz E-Kitap: hemen indir.

>> SGK Teşvikleri (150 Sayfa) Ücretsiz E-Kitap: hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Apple Store 'dan hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Google Play 'den hemen indir.


GÜNDEM